7 manieren waarop lean management in 2019 van toegevoegde waarde kan zijn
Het nieuwe jaar is begonnen, je hebt ambities en doelen voor het nieuwe jaar. Een mooi moment om na te denken over hoe je dit allemaal waar gaat maken. In de vorige blog bespraken we de betekenis, herkomst en hedendaagse implementatie van het begrip ‘lean management’ al. In deze blog gaan we dieper in op het begrip lean management en geven we zeven manieren waarop lean management in 2019 van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw organisatie!
Het belang van lean management in cijfers
Dat de lean-methodiek wereldwijd aan terrein wint, is inmiddels duidelijk. Zo blijkt ook uit een onderzoek van KPMG onder Nederlandse bedrijven: hieruit blijkt dat 51 procent van de 269 onderzochte bedrijven al bezig is met lean management. 90 procent van deze groep heeft als doel de kwaliteit en de productiviteit verhogen, waar kostenverlaging voor 85 procent ook een belangrijke reden is. Wel moet worden gezegd dat de grootste groep, zo’n 40 procent, de lean-methodiek drie jaar of minder toepassen. Ruim 30 procent past lean al drie tot vijf jaar toe en zo’n dertig procent gebruikt lean al langer dan vijf jaar.
Wanneer lean management op de juiste manier wordt toegepast, kan het een hoop positieve veranderingen met zich meebrengen. Zo blijkt uit onderzoek dat het voortdurend aanpakken en oplossen van verspillingen het volgende oplevert:
- De doorlooptijd neemt tot 75 procent af (gemeten resultaat).
- De leverbetrouwbaarheid stijgt met dertig procent (gemeten resultaat).
- De kwaliteit stijgt en het aantal fouten/klachten neemt af met 80 procent.
- De kosten dalen tot 40 procent (gemeten resultaat).
In Nederland valt er op het gebied van lean echter nog veel winst te behalen. Lean is namelijk op te delen in drie stadia: beginner (eerste ervaring), intermedium (lean is onderdeel van het dagelijks werk) en expert (cultuur van continu veranderen en verbeteren). Volgens datzelfde onderzoek bevindt 40 procent van de bedrijven zich in het eerste stadium, 55 procent zich in het tweede stadium en slechts 5 procent bevindt zich in het derde stadium. Kortom: het begin is er, maar er mag nog een hoop gebeuren.
7 manieren waarop je lean management kunt inzetten
Dat lean management van nut kan zijn, dat weet je inmiddels. Maar op welke manier je lean management kunt inzetten zodat het van toegevoegde waarde is kan nogal verschillen. Zo zijn er verschillende methoden die voor een verbetering van de processen kunnen zorgen. Waar de een is gericht op strategische planning, is de ander gericht op het continue verbeteren van je processen. Maar één ding hebben alle tools gemeen: ze zijn allemaal gericht op continue verbetering. Want veranderingen en toenemende (klant)eisen zijn een constante factor. En om relevant te blijven moet je wel verbeteren, met welke tool dat dan ook is.
Hoshin Kanri
Hoshin Kanri is een lean-procesverbeteringsmethode gericht op strategische planning en dient als perfect hulpmiddel om een procesverbeterplan op te stellen. Deze lean-methodiek gaat langs alle lagen in een bedrijf, zodat elke laag relevante input kan geven. Het ideale scenario zou dan ook ook zijn dat iedere laag feedback en aanvulling kan geven, zodat er een complete en gedragen tactiek ontstaat. De Hoshin-Kanri-methode bestaat uit zeven belangrijke stappen:
- Stel een duidelijke bedrijfsvisie op.
- Ontwikkel baanbrekende doelstellingen.
- Ontwikkel jaarlijkse doelstellingen.
- Positioneer de jaarlijkse doelstellingen.
- Implementeer de jaarlijkse doelstellingen.
- Voer een maandelijkse evaluatie uit.
- Voor een jaarlijkse evaluatie uit.
Portfolio Kanban
Portfolio Kanban is een lean-procesverbeteringsmethode die is ontwikkeld om het vermogen om waarde te leveren aan de eindklant te verbeteren. Het idee is dat iedere workflow wordt gevisualiseerd op een speciaal Kanban-bord en iedere ‘grote’ opdracht wordt opgedeeld in taken die niet meer dan een paar dagen duren om te verwerken. Een Kanban draait om een aantal principes: visualisatie, het beperken of opbreken van taken en het managen van flow.
De volgorde van een Kanban-bord is als volgt:
- Stories: beknopte beschrijving van de taak en waarom deze nodig is.
- To-to: welke afdeling moet welke taak wanneer uitvoeren?
- In progress: aan deze taak wordt momenteel gewerkt.
- Testing: deze taak kan worden getest en, indien nodig, bijgewerkt.
- Deploy: live zetten van de taak.
5S-methode
De 5S-methode is gericht op verbetering van de werkplek. Door deze te optimaliseren, worden verspillingen tegengegaan en wordt de efficiëntie verbeterd. 5S refereert aan vijf Japanse woorden, maar kan ook in het Nederlands worden toegepast. De vijf punten zijn als volgt:
- Seiri: scheiden en opruimen.
- Seiton: sorteren en ordenen.
- Seis: schoonmaken en inspecteren.
- Seiketsu: systematiseren en standaardiseren.
- Shitsuke: standhouden en veranderingen vasthouden.
Door deze vijf punten door te voeren, zorg je dat de werkplek een schone, opgeruimde en overzichtelijke plek is die efficiënt en veilig is ingericht.
Plan-Do-Check-Act (PDCA-cyclus)
De plan-do-check-act-cyclus is de meest gebruikte methode voor een continue (proces)verbetering. De PDCA-cyclus is een iteratieve benadering om producten, mensen en diensten continu te verbeteren. Het belangrijkste aan de cyclus is dat, na het uitvoeren van het plan, objectief wordt gemeten en gecheckt, zodat er in de act-fase kan worden bijgesteld waar nodig. Alleen wanneer dit goed wordt gedaan, kan er een verbetering worden geforceerd.
Heijunka
Heijunka is Japans begrip en betekent letterlijk vertaald ‘nivellering’. Het idee achter heijunka is om een productienivellering te bereiken, om op deze manier een stabiele flow in de productie te forceren. Wanneer heijunka juist wordt toegepast, worden goederen met een constante snelheid geproduceerd, zodat de verwerking op een constante en voorspelbare snelheid kan worden uitgevoerd.
Heijunka kan worden uitgeoefend door de klantvraag te analyseren en de verwerking op grond van de analyse te reguleren. Wanneer dit goed wordt gereguleerd, zal de gemiddelde doorlooptijd enorm afnemen.
5 Whys
Deze techniek is een effectieve oorzaakanalyse-tool en kan helpen om procesverbetering te bereiken. Eigenlijk is de 5-Whys-techniek heel simpel: men stelt de vraag “waarom?” vijf keer, zodat je wordt gedwongen na te denken over redenen waarom iets gebeurt. Deze techniek dient niet alleen te worden toegepast wanneer iets misgaat, maar ook wanneer iets wel goed gaat. Door de vraag “waarom?” vaak te stellen, blijf je alert en kun je oorzaken op diverse niveaus makkelijker traceren.
Gemba Walk
De laatste tool is een uitnodiging om samen te gaan kijken waar het werk daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Observeer het proces en ontdek samen mogelijkheden tot verbetering. Deze tool is vooral handig binnen de grotere bedrijven en heeft drie hoofdcomponenten:
- Ga de werkvloer op en bekijk hoe het team te werk gaat.
- Praat met het team en vraag naar de problemen die ze ervaren.
- Waardeer de mening en expertise van de mensen.
Op deze manier kun je er op een hele eerlijke wijze achter komen waar jij als leidinggevende aandacht aan kunt schenken, zodat de processen nog soepeler gaan verlopen.
Uitproberen
Lean management in 2019 biedt een geweldige kans om jouw organisatie een flinke boost te geven. Deze reis naar voortdurende verbetering is uitdagend, maar ontzettend waardevol. Het gaat niet alleen om het efficiënter maken van processen of het snijden in de kosten; het gaat om het creëren van een cultuur waarbij iedereen in jouw team gericht is op verbetering en innovatie. Het mooie is, deze reis is net zo veel over de mensen en de cultuur als over de processen.
Dus, terwijl je dit pad bewandelt, laten we de kracht van lean management omarmen en samen bouwen aan een organisatie die niet alleen efficiënter is, maar ook flexibeler en meer afgestemd op de behoeften van je klanten. Dit is het moment om niet alleen te dromen over verbeteringen, maar om ze actief na te streven. Met een open houding, een focus op samenwerking, en de wil om te leren en aan te passen, kan je van 2019 een mijlpaaljaar maken. Laten we deze kans grijpen om samen te werken, te innoveren en onze organisaties naar een hoger niveau te tillen. Let’s lean into it!
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Wil je meer leren over lean en hoe je deze begrippen kunt toepassen in jouw organisatie? Ik geef diverse trainingen en workshops waarin deze onderwerpen aan bod komen. Neem gerust contact op voor meer informatie
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Waarom steeds meer bedrijven voor OKR’s kiezen
Een veel gehoorde vraag. Zowel in OKR trainingen als bij de voorbereiding op de volgende OKR cyclus. Het bepalen van de juiste onderwerpen waar je je Objectives op gaat schrijven, kan een uitdagende vraag zijn. En alhoewel er geen verkeerde keuzes zijn, kan het wel van invloed zijn op de impact die je in een cyclus wilt maken. Hoe…
-
Case study – OKR Implementatie
Succesvolle OKR implementatie bij multinational OKR’s organisatie breed, in een internationale context implementeren kan een uitdaging zijn. In deze case…
-
Verschillen input, output, outcome
Van Input naar Output en Outcome Het is ontzettend belangrijk om te weten wat je wilt bereiken en hoe je dit kunt meten. Maar om echt succesvol te zijn, moet je niet alleen weten hoeveel input en output er is, maar ook het uiteindelijke effect van wat je doet. Het draait immers om de impact…