Hoe achterblijvende processen continu te verbeteren
Succesvolle bedrijven nemen geen genoegen met de resultaten van vandaag. Zij zijn continu bezig met het volgende niveau van presteren en begrijpen hoe belangrijk het is om dit in ieder onderdeel van de bedrijfsvoering door te voeren. We hebben het al vaker over continu verbeteren gehad. Zo schreven we eerder al over de essentie van lean management. In deze blog gaan we hier dieper op in. Hoe zorg je dat je achterblijvende processen continu kunt verbeteren? Waarom doe je aan continu verbeteren, hoe past het bij lean en agile en hoe kunnen de verschillende soorten verbetering in de praktijk worden gebracht?
Waarom begin je met continue verbetering?
De belangrijkste reden waarom je begint met het invoeren van continu verbeteren zit opgesloten in de vraag: ‘Kunnen we blijven leven met de status quo binnen de dagelijkse operatie?’ In veel gevallen is het antwoord nee. De kans bestaat dat je het nog heel eventjes volhoudt, dat wel. Maar om te blijven excelleren in deze snel veranderende wereld, doe je er goed aan om mee te veranderen. Daarom is het essentieel om je teams de principes van continue verbetering aan te leren.
Onze ervaring leert namelijk dat succesvolle teams altijd bezig zijn met het bereiken van het volgende prestatieniveau. Of de processen nu goed of slecht gaan, dergelijke teams hebben altijd oog voor het verbeteren van hun prestaties. Ze vinden manieren om slimmer te werken − niet per se harder − de kwaliteit van hun werk te verhogen en verspillingen, in de vorm van tijd, kosten en herwerk, terug te dringen.
Continu verbeteren in lean en agile
De praktijk van continu verbeteren − voortgekomen vanuit het Japanse ‘Kaizen’, wat zoveel betekent als ‘verandering voor beter’ − is een methode voor het identificeren van verbeteringsmogelijkheden en het stroomlijnen van processen. Dit kan van toepassing zijn op een individu, maar ook op teams en complete klantketens. Het principe van continue verbetering is binnen lean een hele belangrijke. Maar ook binnen agile zien we het vaak terugkomen in de korte iteraties tijdens sprints met feedback-loops.
Veel van de tools en technieken binnen agile en lean zijn goed te combineren met continue verbetering. Denk aan Kanban-borden die tot meer zichtbaarheid van impediments leiden. Maar wat voor soort verbeteringen zijn er eigenlijk mogelijk?
Wat voor soorten verbetering bestaan er?
Afhankelijk van de mate waarin het wordt doorgevoerd, kan continu verbeteren verschillende verbeteringen met zich meebrengen. Verschillende soorten verbetering zijn:
- Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening;
- Verhoging van de productiviteit;
- Verlaging van de operationele kosten (vaak uitgedrukt in een afname van de hoeveelheid verspillingen);
- Toename van de tevredenheid bij medewerkers;
- Een hogere persoonlijke betrokkenheid van medewerkers;
- Een hogere tevredenheid van klanten of zakenpartners.
Een paar voorbeelden om het verschil duidelijk te maken
ChatGPT Classic
Stel je voor: een klantenserviceteam worstelt met langzame reactietijden, wat leidt tot ontevreden klanten. Na het in kaart brengen van het proces via Value Stream Mapping, identificeren ze een bottleneck bij de initiële beoordeling van klantvragen. Door Kanban-borden te integreren, visualiseren ze de workflow en introduceren ze een snellere route voor veelvoorkomende vragen. Binnen enkele weken daalt de gemiddelde reactietijd met 30%, en de klanttevredenheidsscores schieten omhoog. Dit voorbeeld laat zien hoe het toepassen van continue verbeteringsprincipes directe, meetbare voordelen kan opleveren, waarbij teams slimmer, niet harder, werken om hun doelen te bereiken.
Een ander voorbeeld is een productieteam dat moeite heeft met het handhaven van een consistente productiekwaliteit, wat resulteert in een hogere dan gewenste hoeveelheid defecte producten. Na een serie Waste Workshops te hebben gehouden, ontdekken ze dat een aanzienlijk deel van de verspilling voortkomt uit onduidelijkheden in de werkprocedures en onbenut talent. Door gerichte trainingen te implementeren en medewerkers te stimuleren hun ideeën voor procesverbeteringen te delen, wordt de expertise binnen het team beter benut. Als gevolg verbetert de kwaliteit van de productie significant, terwijl de kosten voor herwerk afnemen. Dit voorbeeld benadrukt hoe de inzet voor continue verbetering niet alleen operationele prestaties bevordert, maar ook een positieve invloed heeft op de teamspirit en medewerkerstevredenheid door iedereen een stem te geven in het verbeterproces.
Welke tools en technieken horen bij continu verbeteren?
Zoals eigenlijk met iedere verandering, moet je eerst bepalen wat de huidige status is. Wat gaat er goed, wat gaat er minder, waar zit het achterblijvende werk en de uitval en op welke punten loopt de druk op? Door antwoord te geven op deze vragen, traceer je de onderdelen waar naar verwachting de meeste impact gemaakt wordt tijdens de implementatie.
Om dit te doen, kun je kiezen uit een breed scala aan tools en technieken. Een overzicht hiervan vind je hieronder:
Value Stream Mapping – hiermee maak je een (deel van een) proces inzichtelijk, om knelpunten te identificeren en de flow te verbeteren;
- Value Analyse – voor iedere activiteit bepalen of het waarde toevoegt (voor de klant, noodzakelijk vanuit bedrijfsoogpunt of helemaal niet);
- Waste Workshops – om teams bewust te maken van de belangrijkste categorieën van verspilling (transport, voorraden, wachttijden, overproductie, tijdsbesteding, fouten en talentverspilling);
- 5 Why’s – vijf vragen om onderzoekende en effectieve probleemoplossing te stimuleren;
- Impact Matrices – met deze tool kun je alle verbeterideeën omzetten in acties die impact maken en kom je erachter hoeveel moeite het kost om iets op te lossen;
- A3 Problem Solving – om grotere verbeteringen zichtbaar en gestructureerd aan te pakken;
- Kanban-borden – het visualiseren van de flow, of het in kaart brengen van de ontbrekende flow;
- Plan-Do-Check-Act – de PDCA-cyclus is erop gericht om verbeterideeën in de praktijk te testen en bij te sturen waar nodig;
- Gemba Walks – leiderschap gaat kijken waar het werk wordt uitgevoerd. Observeer de werkzaamheden, praat met de mensen en ontdek samen waar er verbeterd kan worden.
Tot slot
Het inbedden van continue verbetering in de cultuur van je organisatie is geen eenmalige actie, maar een voortdurende reis. Het vereist een mindset die altijd op zoek is naar manieren om processen, diensten en de algehele werkomgeving te verbeteren. Het is jouw nieuwsgierigheid en vastberadenheid die deze reis voortstuwen, ondersteund door de tools en technieken die we hebben besproken. Door deze principes te omarmen, creëer je een omgeving waarin iedereen zich betrokken voelt bij het succes van de organisatie en waar verbetering de norm is, niet de uitzondering. Begin klein, vier de overwinningen, en onthoud dat elke stap vooruit, hoe klein ook, een stap is richting het creëren van een veerkrachtig en succesvol bedrijf. Het draait hier dus vooral om de vastberadenheid om nooit genoegen te nemen met ‘goed genoeg’.
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Wil je meer weten over hoe je continu verbeteren succesvol in de praktijk kunt brengen? Ik geef diverse trainingen en workshops waarin deze onderwerpen aan bod komen. Neem gerust contact op voor meer informatie
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…
-
Waarom steeds meer bedrijven voor OKR’s kiezen
We leven in een tijd waarin bedrijven continu zoeken naar manieren om niet alleen hun doelen scherper te stellen, maar ook om sneller en efficiënter resultaten te boeken. In een dynamische markt, waarin alles in een oogwenk kan veranderen, kan een heldere koers het verschil maken tussen succes en achterblijven. Het is dan ook logisch…
-
Case study – OKR Implementatie
Succesvolle OKR implementatie bij multinational OKR’s organisatie breed, in een internationale context implementeren kan een uitdaging zijn. In deze case…