De vijf belangrijkste principes van lean
Neem je huidige werk eens in gedachte. Stel je eens voor. Ieder proces – ja echt ieder proces – om je heen verloopt volkomen soepel. Of het nu gaat om het maken van een van jullie producten of de wekelijks teammeeting. Er is nergens sprake van verspilling van energie of van middelen. Geen enkele medewerker heeft teveel of te weinig te doen. Iedereen is lekker aan het werk en kan het werk ook prima aan. En stel je daarbij ook voor dat iedere klant precies krijgt waarom hij heeft gevraagd. Op het juiste moment!
Het is misschien wat vreemd, maar dit is waar het binnen lean om draait. Lean is namelijk een aanpak waarbij het allemaal draait om het steeds maar weer verbeteren van de kwaliteit van producten en diensten. En waarmee organisaties streven naar het leveren van toegevoegde waarde voor hun klanten met zo weinig mogelijk verspilling.
Maar hoe stimuleer je lean binnen jouw organisatie en zorg je dat je dichterbij de gewenste situatie komt? In deze blog gaan we dieper in op de 5 belangrijkste principes van lean management en hun toegevoegde waarde voor jouw organisatie.
De vijf belangrijkste principes van lean
Bij het lean maken van je organisatie, draait het om het toepassen van de 5 belangrijkste lean principes. Identificeren van waarde, het uittekenen van de waarde stroom, zorgen voor flow, een pull creëren en steeds verder verbeteren. Laten we eens dieper ingaan op ieder principe.
Identificeren van waarde – begin met de klant!
Zonder klant, geen bedrijf. Binnen lean draait het daarom altijd om de vraag hoe je als organisatie zo veel mogelijk waarde kunt leveren met minder middelen. Om dat goed te kunnen doen, is het belangrijk een helder beeld te hebben wie je klanten zijn en welke waarde je aan je klanten levert. Dit kunnen externe en interne klanten zijn.
Waarde: alles waarvoor je klant bereid is te betalen
Het uittekenen van de waardestroom – waar leveren we wel/geen waarde?
Nu bekend is wat waarde betekent voor de klant – en laten we aannemen dat we daar meer van willen leveren – is de volgende stap om te doorgronden door welke activiteiten die waarde tot stand komt. De waardestroom (value stream) in kaart brengen en doorgronden is de volgende stap. Door de waardestroom uit te tekenen ga je ook inzichtelijk krijgen waar in het proces verspillingen ontstaan. Value stream mapping doe je vaak over de hele keten heen, dus met alle betrokken teams of afdelingen. En voor iedere activiteit bepaal je samen of deze waardetoevoegend (value add) of niet waarde toevoegend is (non-value add). Veel praktische tips hoe je dat doet, kan je hier vinden.
Value stream mapping: Het doel van Value Stream Mapping is het opsporen van verspillingen en knelpunten binnen een proces, zodat deze geëlimineerd kunnen worden. Het is vaak het beginpunt van een verbeterproject, omdat het een overzicht creëert waaruit verder kan worden gewerkt
Zorgen voor flow
Voor een lean organisatie is het belangrijk dat processen continu, snel en efficiënt stromen. Dus geen blokkades, geen verspillingen, geen stilstanden. Aangezien we in de vorige stap die inzichtelijk hebben gemaakt, kunnen we nu maatregelen nemen waardoor er een betere flow in de processen ontstaat. Flow betekent het voortbrengen van werk in een stabiele en continue stroom, van het begin tot het einde van het proces, zonder afbreuk te doen aan kwaliteit of toegevoegde waarde. Stilstand, voorraden en herwerk. Het zijn allemaal tekenen van waste en een slechte flow in het proces. Door werk en flow zichtbaar te maken is het mogelijk gericht op zoek te gaan naar verbeteringen. Flow bereik je als je naar het hele proces kijkt, dus over de hele keten door de organisatie heen en niet per afdeling of team. Door die afstemming op elkaar kan je doorlooptijden zo kort mogelijk maken.
Flow: de staat van een proces waarin werk van de ene naar de andere stap gaat in een stabiele, continue stroom, zo snel als mogelijk, met zo hoog mogelijke kwaliteit
Een pull creëren – doen wat nodig is, wanneer dat nodig is
Verspillingen zijn ongewenst binnen Lean. Dit betekent dat al het werk, alle activiteiten een duidelijk doel dienen en alleen gedaan moeten worden als er ook een vraag naar is. Pull maakt het mogelijk om Just-In-Time te produceren. Als je 6 man te eten krijgt, kook je niet voor 30 man. Dat zou immers een enorme verspilling zijn. Dit is precies de reden waarom er binnen Lean een pull systeem wordt gebruikt. Met een pull systeem produceer je op de vraag. Dat betekent dat je voorraden zoveel mogelijk minimaliseert en alle mogelijke bottlenecks uit het proces wilt hebben. Een praktisch hulpmiddel om pull te creëren is door een Kanban (link toevoegen) te gebruiken.
Blijven verbeteren – iedere dag een beetje beter
Met lean streef je naar perfectie. Een lean organisatie is een organisatie die de lat steeds een beetje hoger legt. Dat is ook waarom lean organisaties vaak een verandering in de cultuur meemaken. Iedereen wordt in staat gesteld en getraind om kansen voor verbeteringen te spotten en daar actie op te nemen. Vaak veranderen de overleggen ook. Zo gebruiken organisaties die het 5de principe doorvoeren veel visualisaties, korte coördinerende dagstarts en Kaizens om continu kleine verbeteringen door te voeren.
Kaizen komt uit het Japans, betekent zoveel als ‘verbeteren voor beter’ en wordt met name ingezet op processen. De belangrijkste doelstellingen binnen dit principe zijn: verspillingen elimineren, voorraden beheersen, de productie standaardiseren en cyclisch verbeteringen doorvoeren.
Tot slot
Als je de principes van lean goed toepast binnen je organisatie, open je de deur naar een wereld van mogelijkheden waar efficiëntie en waardecreatie hand in hand gaan. Het is een reis waarbij elk proces, hoe klein ook, onder de loep wordt genomen om te zorgen dat het bijdraagt aan het grotere geheel. Door verspilling tegen te gaan, waarde te maximaliseren en continue verbetering als norm te stellen, bouw je aan organisaties die niet alleen hun klanten optimaal bedienen, maar ook een omgeving creëren waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en gestimuleerd worden om bij te dragen aan het succes. Deze benadering van lean leiderschap moedigt een cultuur aan van samenwerking, innovatie en flexibiliteit, waardoor organisaties wendbaarder worden in het gezicht van verandering. De implementatie van deze vijf principes is niet slechts een methode voor operationele verbetering, maar een strategie voor duurzaam succes en positieve impact op zowel de korte als de lange termijn. Het is een uitnodiging aan iedereen binnen de organisatie om samen te werken aan een toekomst waarin je niet alleen meer doet met minder, maar ook een significante bijdrage levert aan je gemeenschappen en de wereld om je heen
Samen aan de slag?
Het doorvoeren van de vijf belangrijkste principes in lean kan je organisatie dus een enorme boost geven. Wil je graag meer weten over het verbeteren van jouw organisatie? Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden.
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…
-
Waarom steeds meer bedrijven voor OKR’s kiezen
We leven in een tijd waarin bedrijven continu zoeken naar manieren om niet alleen hun doelen scherper te stellen, maar ook om sneller en efficiënter resultaten te boeken. In een dynamische markt, waarin alles in een oogwenk kan veranderen, kan een heldere koers het verschil maken tussen succes en achterblijven. Het is dan ook logisch…
-
Case study – OKR Implementatie
Succesvolle OKR implementatie bij multinational OKR’s organisatie breed, in een internationale context implementeren kan een uitdaging zijn. In deze case…