Zo voer je een Change Impact Analyse uit
Geen enkele succesvolle organisatie ter wereld heeft ooit succes gezien door te stagneren. Ze hebben allemaal vertrouwd op verandering om relevant te blijven in hun respectievelijke niches en zullen dat blijven doen. Want zoals het oude adagium luidt – de enige constante in het leven is verandering. Organisatorische veranderingen hebben echter zowel positieve als negatieve gevolgen, die beide moeten worden beoordeeld voordat de veranderingen worden doorgevoerd. Dat is waar de Change Impact Analyse of CIA om de hoek komt kijken. CIA is een hulpmiddel waarmee organisaties veranderingsplannen kunnen ontwikkelen door de potentiële effecten van geplande veranderingen op stakeholders te analyseren.
Waarom een Change Impact Analyse gebruiken?
De resultaten van een Change Impact Analyse (CIA) zijn vooral belangrijk bij het ontwikkelen van de juiste change implementatie aanpak. Laten we enkele van de voornaamste redenen bekijken waarom organisaties CIA zouden moeten toepassen:
Organisatiegroei centraal houden in elke verandering: Hoewel stagnatie zeker zal leiden tot de langzame dood van een organisatie, wordt het ook niet aanbevolen om zaken te veranderen omwille van verandering. Uiteindelijk moet elke verandering die een organisatie doorvoert leiden tot groei. Als dat niet zo is, dan is het geen verandering die het waard is om te maken. Je kunt een aantal wijzigingen hebben die je wilt doorvoeren, maar het uitvoeren van CIA zorgt ervoor dat alleen de wijzigingen worden aangebracht die nodig zijn voor de groei van de organisatie.
Risico’s identificeren en begrijpen: er bestaat niet zoiets als een risicovrije organisatieverandering. Simpel gezegd, met verandering komen risico’s, maar het is alleen als je weet wat de risico’s zijn dat je ermee om kunt gaan. CIA helpt organisaties bij het identificeren van de risico’s die kunnen ontstaan zodra een verandering of een reeks wijzigingen is geïmplementeerd. Zodra je de potentiële risico’s hebt geïdentificeerd, kan je ze begrijpen en de nodige stappen ondernemen om ze te beperken.
Strategieën ontwikkelen voor succesvolle implementatie van veranderingen: CIA gaat niet alleen over het identificeren van risico’s. Het is ook een handig hulpmiddel voor verandermanagement, dat draait om het ontwikkelen van strategieën voor het implementeren van geplande veranderingen door potentiële valkuilen te verzachten. Als een organisatie bijvoorbeeld wilt uitbreiden, is er de infrastructuur om te bouwen en werknemers om in te huren en op te leiden. De CIA kan organisaties helpen om niet alleen te bepalen wat er moet gebeuren, maar ook hoe het moet gebeuren.
Naar welke onderdelen kijk je met een CIA?
Zodra we het veranderingsinitiatief hebben geïdentificeerd, willen we weten wat de impact is op en de implicaties voor verschillende andere delen van de organisatie. Want om de verandering op de lange termijn succesvol te laten zijn, is afstemming tussen alle onderdelen van de organisatie belangrijk.
Er zijn verschillende modellen die hier kunnen worden gebruikt. Een populair en uitgebreid model dat deze uitlijning en onderlinge afhankelijkheid laat zien, is het McKinsey 7S-model van Peters en Waterman, maar er zijn ook andere om te gebruiken.
Wat alle modellen gemeen hebben is dat het effect moet worden beoordeeld op organisatiestructuur, proces- en ondersteunende systemen, mensen en capaciteiten, organisatiecultuur of gedeelde waarden en geloofsoverwegingen, leiderschap, prestatienormen en rollen en verantwoordelijkheden.
Wanneer doe je een CIA?
Aangezien het doel van de Change Impact Analyse is om duidelijkheid te krijgen over de impact van verandering op alle belanghebbenden en om de juiste veranderingsstrategieën te ontwikkelen, is het beste moment om aan de CIA te werken direct nadat je de verschillende veranderingsinitiatieven hebt geïdentificeerd. Dat wil zeggen, zodra je een gewenste toekomstige (’to be’) toestand voor je bedrijf hebt gedefinieerd en het verschil met de huidige teostand kunt zien (‘as is‘). Je wilt de impact en implicaties weten op verschillende aspecten van het bedrijf, zoals processen, klanten, mensen voordat je beslist over de implementatie.
Mogelijke uitkomsten van een CIA
Een CIA-proces heeft tal van uitkomsten, we nemen de belangrijkste in deze sectie door.
Nieuwe taken integreren met bestaande taken: verandering vereist vaak dat verschillende delen van een organisatie nieuwe taken en verantwoordelijkheden uit gaan voeren. Maar dat betekent niet dat bestaande taken zomaar overboord kunnen gaan. Een van de belangrijkste voordelen van de CIA is het bepalen van de volgorde waarin de nieuwe taken moeten worden uitgevoerd om de geplande wijzigingen te laten plaatsvinden. Tegelijkertijd is er ook veel nadruk op het integreren van de nieuwe taken met bestaande taken zonder overmatige druk op werknemers uit te oefenen.
Het berekenen van de middelen die nodig zijn om veranderingen door te voeren: Het idee van verandering is gratis, maar om het te realiseren, heeft een organisatie middelen nodig. De CIA moet het resourceaspect opnemen, omdat het helpt bij het berekenen van de kosten die gepaard gaan met het doorvoeren van organisatorische veranderingen. Het zorgt er ook voor dat er geen onderbesteding of overbesteding is.
Constante communicatie met belanghebbenden: Niemand in een organisatie vindt het leuk wanneer wijzigingen zonder voorafgaande kennisgeving worden doorgevoerd. Daarom staat eerlijke en transparante communicatie centraal in het CIA-proces. Simpel gezegd, alle belanghebbenden moeten zich bewust zijn van wat er aan de hand is. Er moet ook een gemeenschappelijk platform zijn waar de belanghebbenden met elkaar kunnen communiceren om kwesties te bespreken en vragen te stellen. Dit zou ervoor zorgen dat de organisatie en alle betrokkenen bij het uitvoeren ervan op één lijn zitten.
- Mitigatiemaatregelen: door het uitvoeren en continu finetunen van een CIA zal een meer gedetailleerde reeks acties worden geformuleerd om risico’s te beperken en delen van het bedrijf met succes te veranderen. En door stakeholders bij de CIA te betrekken, wordt overdacht van eigenaarschap van deze acties van het veranderteam naar verschillende stakeholders in een organisatie gemakkelijker gemaakt.
CIA in de praktijk
De voordelen voor het doen van een CIA zijn legio. Het je zal ondersteunen bij het ontwikkelen van betere veranderingsstrategieën, het verbeteren van de betrokkenheid van belanghebbenden en het vinden van op maat gemaakte oplossingen voor misschien complexe situaties. Op basis van bovenstaande mag je concluderen dat de CIA een vast onderdeel zou moeten zijn van ieder verandertraject. Toch is dat nog niet altijd het geval. Onbekendheid met het hulpmiddel of het idee dat het een tijdrovende oefening is leidt er toe dat deze essentiële stap nog weleens wordt overgeslagen. Maar voor middelgrote en grote organisaties kan de CIA veel opleveren.
Simpel gezegd, hoe groter de organisatie, hoe groter het rimpeleffect zal zijn van elke vorm van organisatieverandering. En des te belangrijker de juiste keuzes zijn in de implementatiefase.
Tot slot
Nieuwsgierig wat de impact is van change die jouw organisatie wilt doorvoeren? Change Department biedt organisaties de mogelijkheid om kennis te maken met CIA in de vorm van verschillende workshops of als onderdeel van een compleet veranderprogramma.
Happy Change!
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Wil je meer leren over change management en hoe je dat succesvol in kunt zetten in jouw organisatie? Ik geef diverse trainingen en workshops waarin deze onderwerpen aan bod komen. Neem gerust contact op voor meer informatie
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…
-
Waarom steeds meer bedrijven voor OKR’s kiezen
We leven in een tijd waarin bedrijven continu zoeken naar manieren om niet alleen hun doelen scherper te stellen, maar ook om sneller en efficiënter resultaten te boeken. In een dynamische markt, waarin alles in een oogwenk kan veranderen, kan een heldere koers het verschil maken tussen succes en achterblijven. Het is dan ook logisch…
-
Case study – OKR Implementatie
Succesvolle OKR implementatie bij multinational OKR’s organisatie breed, in een internationale context implementeren kan een uitdaging zijn. In deze case…