Waarom change management zo belangrijk is
Als er ooit een tijd is geweest waarin het vermogen om om te kunnen gaan met verandering belangrijk is, dan is het wel deze periode. Ongevraagd en onverwacht is de wereld zoals we die kenden drastisch veranderd.
Change (in welke vorm dan ook) kan een hobbelig traject zijn en niet zonder risico’s en valkuilen. Sommigen zien het als een kans, anderen juist als een bedreiging om kwijt te raken wat ze hebben.
In deze blog gaan we daarom dieper in op de ins & outs van change management. Leer je wat het is en welke stappen je zet in iedere verandering in je organisatie. Goed gemanaged biedt change enorme kansen en maakt het jou en je organisatie toekomstbestendig.
Wat is change?
Change komt in veel verschillende vormen. Een aanpassing van de strategie, een nieuw organisatiemodel, nieuwe processen of een andere manier van werken, een fusie van twee bedrijven, andere samenstelling van teams. Wat hierin belangrijk is, is dat deze veranderingen gericht zijn op overleving, groei of transformatie van een organisatie. En als zodanig tot doel hebben om in een steeds veranderend speelveld een voordeel te halen op de concurrentie. Hoe groter de verandering (bijvoorbeeld omdat het de hele manier van werken raakt, de cultuur, processen, samenwerking, teams etc) des te belangrijker is het dat change goed wordt gemanaged.
Wat is change management?
Duurzaam en georganiseerd van de huidige staat naar de gewenste staat. Dat is wat change management voor ogen heeft. Change management is van toepassing op een organisatie en haar stakeholders.
Change management stelt medewerkers in staat om zowel de benefits te realiseren als hun motivatie vast te houden. De kans op een succesvolle verandering is namelijk het grootst als mensen het waarom en wat van de verandering begrijpen en als ze geholpen worden de motivatie, kennis en vaardigheden te ontwikkelen die de nieuwe manier van werken vraagt. Goed toegepast zorgt change management ervoor dat mensen zich betrokken en gezien worden.
De voordelen van change management
Change management helpt mensen om succesvol een nieuwe manier van werken te omarmen, hun gedrag aan te passen en de benefits van de verandering in volle omvang te realiseren.
Change management ontwikkelen en toepassen binnen je organisatie heeft een aantal voordelen
- Je krijgt meer focus op de verandering en gaat werken met deliverables en tijdlijnen
- Je bent beter in staat uitdagingen te identificeren die succes in de weg staan
- Medewerkers ervaren minder risico in en aversie tegen de verandering
- De kans is groter dat bedrijfsdoelen van de verandering worden gehaald
- De verandering wordt echt afgerond, van begin tot eind dus
Een goede change aanpak
Een vaste aanpak voor change vormt een blauwdruk voor verandering en kan toegepast worden op vrijwel iedere situatie. Het model bevat zowel de rationele kant van de verandering. Dat zijn de zaken waarop gepland kan worden, die geleverd worden (deliverables, tools, workshops) als de emotionele kant van verandering. (H)erkennen van emoties en weerstand tijdens de verandering.
Stap 1. Bepalen van een wenkende toekomst
- Vaststellen van de current state. Door ongefilterd te kijken naar de organisatie, klanten, markten, interne processen ontstaat een beeld van urgentie en belang waarin ook sterke en zwakke kanten van de cultuur een plek heeft
- Voorbereiden van het change team. Samen bepalen wie de sponsor is, benoemen we change agents voeren we de nodige assessments uit. Zo weten we goed hoe klaar de organisatie is voor verandering en hoe groot de impact gaat zijn.
- Ontwikkelen van een wenkende gezamenlijke toekomst. Hoe duidelijk het beeld is waar de verandering heen leidt, des te eenvoudiger is het om mee te doen. Hierin komen een nieuwe visie, structuur, cultuur aanbod en werken we aan het verhaal achter de change. Kortom, de future state is zoveel mogelijk ingevuld.
- Bepalen en afstemmen van kritieke succesfactoren en change roadmap. Wat moet er precies gebeuren, wanneer en door wie? Vaak wordt hier het leiderschap in voorbereid op hun rol in de verandering
Stap 2. Organisatie in de beweging brengen
- Starten met het doorvoeren van de eerste acties uit de change plannen.
- Iedereen de kans om mee te doen/bij te dragen (verandervermogen opbouwen in de organisatie)
- Quick wins vieren en barrières voor verandering verwijderen
Stap 3. Blijvende verandering
- Afstemming van mensen en processen. De nieuwe way of working komt tot leven, iedereen vindt zijn/haar nieuwe plek en kan de nieuwe vaardigheden en kennis in gaan zetten
- Reviews / feedback en uitbouwen op succes
- Bestendigen van toekomstige situatie. De volgende verandering kan alweer voor de deur staan. Het is daarom van belang dat gaps ten opzichte van gezamenlijke toekomst in de gaten worden gehouden, leiderschap over de juiste vaardigheden beschikt en iedereen een mindset heeft waarmee ze ook dit tot een succes gaan maken.
Change management als kernkwaliteit
Change is here to stay. En daarmee de noodzaak om change management als kernkwaliteit te ontwikkelen. Zo maak je kans om een organisatie op te bouwen die uitblinkt in de nieuwe wereld van vandaag. Bovenstaand stappenplan is daarin een belangrijk hulpmiddel.
Zelf aan de slag?
Ik help je daar graag mee. Of het nu gaat om het trainen van eigen medewerkers in change management of door het leveren van een change expert om je bij te staan in de verandering. Neem contact op als je de mogelijkheden wilt bespreken.
En mocht je meer te weten willen komen over change. Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Hierin deel ik tips en tricks om sterker te staan in verandering
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Podcast over OKR’s voor Product Owners
Heb je ooit het gevoel gehad dat je team alle kanten op gaat? Dat het lastig is om écht te…
-
Weerstand bij verandering – zo kan je er mee omgaan
Het misverstand: “Verandering veroorzaakt altijd stress en weerstand” Misschien heb je het zelf wel eens gedacht of horen zeggen: “Verandering brengt alleen maar gedoe en stress met zich mee. Mensen raken erdoor van slag en het haalt de focus weg van ons dagelijkse werk.” Dit gevoel is herkenbaar en vaak goed bedoeld, omdat je wilt…
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…