Hoe bepaal je de juiste Objectives?

Home Blog Hoe bepaal je de juiste Objectives?

Hoe bepaal je de wat de juiste Objectives zijn? Een veel gehoorde vraag. Zowel in OKR trainingen als bij de voorbereiding op de volgende cyclus. Het bepalen van de juiste onderwerpen waar je je Objectives op gaat schrijven, kan een uitdagende vraag zijn. En alhoewel er geen verkeerde keuzes zijn, kan het wel van invloed zijn op de impact die je in een cycle wilt maken. Hoe je dat het beste doet, leg ik hieronder uit.

Een ander perspectief helpt om de juiste Objectives te bepalen

Afstand nemen is essentieel. Zowel letterlijk als figuurlijk. Dat betekent aparte workshops, even weg van de werkvloer. Maar ook, op onderzoek uit, research doen. Waarom? Omdat je aan de slag moet met een aantal vragen.

Bij het vaststellen van je Objectives is het van belang dat je redeneert vanuit het grotere doel, de missie en visie van je organisatie. Nu kan je dat in de praktijk het beste wat kleiner maken, door onder de missie en visie een aantal strategische thema’s te plaatsen. Die strategische thema’s geven je een antwoord op de vraag: in welke onderwerpen moeten wij als organisatie de komende paar jaar echt heel goed worden, in gaan excelleren? Voorbeelden van dit soort thema’s kunnen zijn: operational excellence, customer service, best service provider, aantrekken en vasthouden van de beste mensen.

Hoeveel beter moeten we?

Kijk naar het grotere doel van een organisatie en je zult snel ontdekken dat het draait om het maken van impact. Impact op klanten, op medewerkers, op de top of bottom line. Impact kan ook de kwaliteit van een proces zijn. Of in het marktaandeel. In het oplossen van grotere problematiek zoals duurzaamheid of welzijn.

Het maakt niet uit welke maatstaven je zet op impact, maar waar het om gaat is dat je met elkaar duidelijk hebt hoe groot die impact moet zijn die je met de energie van iedereen kunt realiseren. En hoever daar je daar nu nog vanaf bent.

Tot de juiste keuzes komen

Het verzamelen van ideeën waarmee je aan de slag kunt gaan in je komende OKR cyclus is een continu proces. Dankzij de check-ins weet je hoe het opbouwen van de nieuwe competentie gaat in deze cyclus. Welke resultaten worden gehaald, wat er goed gaat en wat er minder lekker loopt.

Tegelijkertijd ga je aan de slag met het ontwikkelen van een beeld van de next steps. Wat komt er in de volgende cyclus aan bod? Waar moeten we dan aan werken? Dit is een vraag waar je als leiderschap misschien wel twee cycli voorop loopt op de teams.

In de OKR ontwerp workshops aan het einde van de cyclus breng je die twee beelden samen. Met je teams evalueer en identificeer je.

Waar je op let bij de keuzes:

  • – Is dit echt een betekenisvolle en significante verandering van de status quo?
  • – Brengt het ons, via de kortste weg, dichter bij ons grotere doel?
  • – Hoeveel impact maken we hiermee?
  • – Zet dit ons aan tot samenwerken?

Het bepalen van de juiste Objectives is een continu proces, met het zwaartepunt aan het einde van een cyclus.

Wellicht vind je dit ook interessant