Hoe bepaal je de juiste Objectives?
Hoe bepaal je de wat de juiste Objectives zijn? Een veel gehoorde vraag. Zowel in OKR trainingen als bij de voorbereiding op de volgende cyclus. Het bepalen van de juiste onderwerpen waar je je Objectives op gaat schrijven, kan een uitdagende vraag zijn. En alhoewel er geen verkeerde keuzes zijn, kan het wel van invloed zijn op de impact die je in een cycle wilt maken. Hoe je dat het beste doet, leg ik hieronder uit.
Wat is een objective?
Een Objective is het eerste deel van de OKR en geeft aan wat je precies wilt bereiken. Het is een kwalitatieve omschrijving van je doel. Een Objective zet aan tot actie, is inspirerend.
Daarmee is de Objective ook echt andere dan de key results. Want met Key Results volg je de ontwikkeling richting je Objectives. Dat is een kwantitatieve uitdrukking om vast te stellen of je op de juiste weg bent.
Het probleem – je blinde vlek
Een van de meest voorkomende problemen om tot een goede set aan Objectives te komen, is dat teams met hun aandacht en energie vooral in de lopende business zitten. Daar ligt vaak voor 80-100% hun tijd en aandacht. Je ziet vanuit die posities dus ook vooral de zaken die er wel of niet goed gaan vanuit dat dagdagelijkse perspectief. Heel erg vanuit het hier en nu. Het probleem daarbij is dat je maar een deel ziet.
Wat er ontstaat vanuit deze benadering, is dat Objectives vooral bottom-up tot stand komen. We zien immers alleen wat er pal voor onze neus gebeurd. De problemen die we daar ervaren en willen oplossen. En alhoewel dit een heel belangrijke bron is om tot je Objectives te komen, schuilt er ook een gevaar in. Dat de keuze valt op incrementele stappen die beperkt de status quo uitdagen. En dat wil je nou net niet met je OKR’s, want die zijn bedoeld om je te laten stretchen, om je echt uit te dagen dingen anders te doen.
Een ander perspectief helpt om de juiste Objectives te bepalen
Afstand nemen is essentieel. Zowel letterlijk als figuurlijk. Dat betekent aparte workshops, even weg van de werkvloer. Maar ook, op onderzoek uit, research doen. Waarom? Omdat je aan de slag moet met een aantal vragen.
Bij het vaststellen van je Objectives is het van belang dat je redeneert vanuit het grotere doel, de missie en visie van je organisatie. Nu kan je dat in de praktijk het beste wat kleiner maken, door onder de missie en visie een aantal strategische thema’s te plaatsen. Die strategische thema’s geven je een antwoord op de vraag: in welke onderwerpen moeten wij als organisatie de komende paar jaar echt heel goed worden, in gaan excelleren? Voorbeelden van dit soort thema’s kunnen zijn: operational excellence, customer service, best service provider, aantrekken en vasthouden van de beste mensen.
Binnen deze thema’s geldt, hoe duidelijk het beeld, hoe makkelijker het wordt om je kort cyclische Objectives er onder te bepalen. Kortom, heel precies weten waar je naar toe gaat!
Welke competenties moeten we ontwikkelen?
We stellen onszelf doelen omdat we iets willen bereiken wat we nu nog niet hebben. Omdat we een stretch nodig hebben. Bij het bepalen van onze Objectives willen we dus goed kijken naar de competenties die we als organisatie moeten ontwikkelen die passen bij onze bestemming. Dit doen we door meer en meer van buiten naar binnen te kijken. Door afstand te nemen tot het vraagstuk en te bedenken waar alle dagelijkse problemen en vraagstukken onderdeel van uit maken.
We stellen onszelf doelen omdat we iets willen bereiken wat we nu nog niet hebben.
En door dit te combineren met de vraag: hoe doet een organisatie/team die hierin uitblinkt het? Wat kunnen zij, wat hebben zij ontwikkeld dat wij nog niet hebben? Dit kan een belangrijke bron van inspiratie zijn om tot je Objectives te komen.
In een gesprek met een van mijn klanten kwam laatst een mooi voorbeeld langs. De kracht van business process automation. In een omgeving waar veel handmatig en repetitief werk gebeurd, waar kwaliteit en consistentie belangrijk zijn, een zeer nuttige competentie om op te bouwen. Dat betekent een omslag in denken, in vaardigheden die opgebouwd gaan worden, in hoe processen zijn georganiseerd.
Wat moet er anders?
OKR’s zetten aan om nieuwe benaderingen, strategieën en maatstaven te ontwikkelen. Met als doel om je te helpen slagen. Daarmee vraagt een Objective om een betekenisvolle verandering.
Laten we eerlijk zijn. Iets aanpakken wat er echt beter/anders moet, is iets wat we vaak ook uit de weg gaan. We weten het wel, maar omdat er in dat onderwerp iets zit wat we moeten overwinnen, een hindernis die we uit de weg moeten ruimen, doen we het liever niet. We zoeken onze Objectives dan graag aan de randen van onze dagelijkse werkzaamheden. Verklaarbaar, maar ook een gemiste kans. Want je wilt juist dat een team de cyclus eens gebruikt om een probleem echt bij de wortel aan te pakken en met een doorbraak komt.
Om tot een goede Objective te komen, is het goed om bestaande routines en patronen te durven uitdagen. Kijk hierbij eens naar de standaarden en doelen die zijn gesteld vanuit de dagelijkse operatie. Kies een Objective waarmee je de standaarden echt verhoogd. Waarbij je op voorhand al weet dat je echt iets op een andere manier moet gaan doen.
Hoeveel beter moeten we?
Kijk naar het grotere doel van een organisatie en je zult snel ontdekken dat het draait om het maken van impact. Impact op klanten, op medewerkers, op de top of bottom line. Impact kan ook de kwaliteit van een proces zijn. Of in het marktaandeel. In het oplossen van grotere problematiek zoals duurzaamheid of welzijn.
Het maakt niet uit welke maatstaven je zet op impact, maar waar het om gaat is dat je met elkaar duidelijk hebt hoe groot die impact moet zijn die je met de energie van iedereen kunt realiseren. En hoever daar je daar nu nog vanaf bent.
Tot de juiste keuzes komen
Het verzamelen van ideeën waarmee je aan de slag kunt gaan in je komende OKR cyclus is een continu proces. Dankzij de check-ins weet je hoe het opbouwen van de nieuwe competentie gaat in deze cyclus. Welke resultaten worden gehaald, wat er goed gaat en wat er minder lekker loopt.
Tegelijkertijd ga je aan de slag met het ontwikkelen van een beeld van de next steps. Wat komt er in de volgende cyclus aan bod? Waar moeten we dan aan werken? Dit is een vraag waar je als leiderschap misschien wel twee cycli voorop loopt op de teams.
In de OKR ontwerp workshops aan het einde van de cyclus breng je die twee beelden samen. Met je teams evalueer en identificeer je.
Waar je op let bij de keuzes:
- – Is dit echt een betekenisvolle en significante verandering van de status quo?
- – Brengt het ons, via de kortste weg, dichter bij ons grotere doel?
- – Hoeveel impact maken we hiermee?
- – Zet dit ons aan tot samenwerken?
Het bepalen van de juiste Objectives is een continu proces, met het zwaartepunt aan het einde van een cyclus.
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Vanuit Change Department kan ik je helpen met alle stappen in dit proces. Mocht je geïnspireerd zijn geraakt, of vragen hebben hoe je dit in jouw situatie het beste toepast. Ik sta voor je klaar. Leuk om van je te horen
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Podcast over OKR’s voor Product Owners
Heb je ooit het gevoel gehad dat je team alle kanten op gaat? Dat het lastig is om écht te…
-
Weerstand bij verandering – zo kan je er mee omgaan
Het misverstand: “Verandering veroorzaakt altijd stress en weerstand” Misschien heb je het zelf wel eens gedacht of horen zeggen: “Verandering brengt alleen maar gedoe en stress met zich mee. Mensen raken erdoor van slag en het haalt de focus weg van ons dagelijkse werk.” Dit gevoel is herkenbaar en vaak goed bedoeld, omdat je wilt…
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…