Het geheim achter succesvol verandermanagement
In een wereld waarin alles snel verandert, is verandering het meest constante. Om nu en in de toekomst succesvol te blijven, wordt het dus steeds belangrijker om het vermogen om te veranderen te verankeren in het DNA van je bedrijf. Een belangrijke kanttekening: de meeste change binnen bedrijven faalt. Hoe zorg je dan dat je verandering wel juist doorvoert? Kortom, wat is het geheim achter succesvol verandermanagement?
Wat betekent verandermanagement?
Verandermanagement − of change management − omvat alle activiteiten binnen een organisatie die worden ondernemen om alle belangrijke elementen duurzaam van de huidige situatie naar de gewenste situatie te begeleiden. Het doel? Duurzame resultaten behalen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met de concepten organisatieontwikkeling, leren en implementeren.
Je kent ongetwijfeld de onderzoeken waaruit blijkt dat 70 procent van alle veranderingen binnen organisaties er niet in slagen het gewenste resultaat op te leveren. Veel bedrijven slagen er goed in de harde kant − denk aan systemen, processen en structuren − door te voeren. Maar wanneer ze bij het duurzaam veranderen komen, gaat het mis. De mindset, het gedrag en de cultuur. Kortom: de menselijke kant. Daarom is het van groot belang om hier specialisten op te zetten. Want met alleen het aanpassen van de niet-menselijke onderdelen kom je er niet.
Geheim achter succesvol change management
Om die ‘menselijke’ onderdelen goed te kunnen veranderen, is veel kennis en ervaring nodig. Het wordt een lastige klus, maar de verandering die je wilt doorvoeren om je organisatie weer op de rit krijgen, kan als manager worden bewerkstelligd door de volgende actiepunten/factoren:
- Creëer een gevoel van urgentie
Laat de medewerkers blijken waarom verandering nodig is. - Schets een lonkend perspectief
Creëer een nieuwe visie en laat zien dat de toekomst beter moet dan het verleden. - Zorg voor een sterk actieteam
Hier zitten de mensen met bepaalde eigenschappen, zoals: leiderschapsvaardigheden, geloofwaardigheid, communicatieve vaardigheden, autoriteit en urgentiebesef. - Communiceer veel over de veranderingen
Om de verandering goed door te kunnen voeren is het echt belangrijk dat de communicatie tussen de medewerkers uitstekend is. Zorg er dus voor dat zo veel mogelijk mensen de nieuwe veranderingen snappen en houd ze up- to- date. - Maak het anderen mogelijk te veranderen
Houd de drempel laag zodat medewerkers de tijd hebben om zich aan te passen aan de nieuwe visie en ontwikkelingen. Wees daarom altijd duidelijk over wat past binnen de ‘nieuwe cultuur’. - Vier successen en laat ze zien
Het creëren van overtuigende successen is belangrijk, laat deze successen ook horen en zien aan je medewerkers. - Houd het tempo hoog
Zorg ervoor dat je verandering door blijft voeren om de nieuwe visie te realiseren. Laat je medewerkers niet wantrouwig worden, houd de urgentie binnen het team dus hoog! - Bestendig de verandering
Laat de veranderingen periodiek en systematisch meten en evalueren. De veranderingen moeten namelijk resultaten opleveren.
Verandermanagement in de praktijk
Om een verandering door te voeren spelen complexe factoren een belangrijke rol, denk daarbij aan individueel niveau als op teamniveau. Verandering is pas succesvol als elke medewerker zich 100% inzet.
Een mooi voorbeeld is het verhaal van LEGO. In 2003 had LEGO te maken met grote verliezen en stond het bedrijf op het randje van faillissement. Een nieuw leiderschapsteam werd aangevoerd en vanaf dat moment begon het veranderproces. Dit leiderschapsteam concludeerde dat de inrichting van management organisatie, bedrijfscultuur en systemen verouderd was. Hierdoor was LEGO zijn bestaansrecht en kerncompetenties uit het oog verloren. Het speelgoed dat ontworpen werd, was niet meer interessant genoeg voor de kinderen.
Om het bedrijf te redden, was verandering essentieel. Zo gezegd, zo gedaan: LEGO ging terug naar de basis en moest zichzelf opnieuw uitvinden. Het stabiliseren van het bedrijf en de uitvoering daarvan waren de belangrijkste taken, van hieruit richtte het leiderschapsteam zich op de groei. Daarvoor werd ook een nieuwe visie bedacht, zodat de medewerkers wisten waarvoor ze werkten: ’to inspire and develop the builders of tomorrow’.
Terug naar de basis en weer back in business. LEGO heeft door middel van verandermanagement de organisatie weer terug in de top gezet.
Verandermanagement als onderdeel van de bedrijfsvoering
Het behalen van de gewenste doelen worden voornamelijk beïnvloedt door de grote rol van menselijke factoren. Denk daarbij aan de factoren: snelheid van adoptie, uiteindelijk gebruik en bekwaamheid. Elk bedrijf heeft de eigen principes hoe zij verandering door willen voeren. Hieronder worden er zeven ‘ongeschreven regels’ voorgelegd, die jou kunnen helpen bij de bedrijfsvoering.
- Actieve en zichtbare sponsorship vanuit de directie.
Zorg dat de directie rechtstreeks met de medewerkers communiceren. Blijf actief en zichtbaar deelnemen aan het veranderproces. De directie heeft immers een voorbeeldfunctie. Veranderen zij (niet), dan veranderen de medewerkers ook (niet). - Gestructureerde aanpak voor verandermanagement.
Een gestructureerde aanpak vergroot de kans op succes. - Betrokkenheid bij en integratie met project management
Concentreer op de technische kant als de menselijke kant. - Medewerker betrokkenheid, participatie en weerstand management
Belangrijk is dat de medewerkers afscheid nemen van de oude situatie. Het begeleiden van deze medewerkers door verandering is daarom juist van belang. - Frequente en open communicatie over de verandering en de noodzaak daarvan
Als manager is het belangrijk om aan te geven hoe belangrijk de verandering is binnen de organisatie. - Betrokkenheid en ondersteuning van midden management (training en tools)
Lijnmanagers kunnen succes veranderingen maken of breken. Wanneer deze lijnmanagers hun taak niet goed uitvoeren, kunnen eventuele veranderingen die doorgevoerd worden, blijven hangen. De lijnmanagers moeten daarom in een vroeg stadium al een leidersrol hebben. - Toegewezen verandermanagement middelen
Veranderingsprocessen met toegewezen middelen is uit onderzoek veel succesvoller gebleken.
Tot slot
In de dynamische wereld van vandaag komt het erop aan: vernieuwen of stilstaan. Het verhaal van LEGO is een mooie les. Door fundamenteel terug te gaan naar de essentie van hun identiteit, bewezen zij dat ware transformatie niet alleen overleven mogelijk maakt, maar ook de weg plaveit naar bloei. Deze reis naar verandering is uitdagend maar brengt grote voldoening met zich mee. Het vraagt om meer dan nieuwe processen implementeren; het vereist een shift in cultuur, een frisse blik op de toekomst.
Hoe zie jij je rol in de transformatie van jouw organisatie? Ben jij klaar om niet alleen de verandering te begeleiden maar ook om deze actief vorm te geven? Het succes van verandertrajecten hangt niet alleen af van de stappen die je zet, maar vooral van de manier waarop je deze zet en de energie die je hierin steekt.
De kern van succesvol veranderen ligt bij jou: jouw bereidheid om dingen anders te doen, je openheid om te luisteren naar wat echt nodig is en je vermogen om iedereen mee te nemen in die verbetering. Wat wordt jouw volgende stap op dit pad?
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Wil je meer weten over hoe je verandermanagement het effectiefst toe kan passen binnen jouw organisatie? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken. Change Department staat voor je klaar! Ik geef diverse trainingen, advies en workshops waarin deze onderwerpen aan bod komen. Neem gerust contact op voor meer informatie
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Podcast over OKR’s voor Product Owners
Heb je ooit het gevoel gehad dat je team alle kanten op gaat? Dat het lastig is om écht te…
-
Weerstand bij verandering – zo kan je er mee omgaan
Het misverstand: “Verandering veroorzaakt altijd stress en weerstand” Misschien heb je het zelf wel eens gedacht of horen zeggen: “Verandering brengt alleen maar gedoe en stress met zich mee. Mensen raken erdoor van slag en het haalt de focus weg van ons dagelijkse werk.” Dit gevoel is herkenbaar en vaak goed bedoeld, omdat je wilt…
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…