Eigenaarschap bij verandering

Home Blog Eigenaarschap bij verandering

Als het gaat om het veranderen van het bedrijf, bevindt C-suite of senior leiderschap zich meestal in een van de belangrijkste posities, namelijk van initiator of sponsor. Ze uiten het belang van verandering en willen hun bedrijfscultuur ten goede veranderen.

Maar al te vaak verwachten leiders dat anderen veranderen en zich minder richten op wat ze kunnen doen om de gewenste transformatie te inspireren en mogelijk te maken. Succesvol change management vereist dat leiders eigenaar worden van het realiseren van verandering op de gebieden die ze beheersen. Het vereist een sterk geloof in de veranderingsstrategie. Leiders kunnen de verandering niet forceren, ze kunnen mensen helpen om ontvankelijk te worden voor de verandering door middel van effectieve betrokkenheid en gesprekken. In deze blog gaan we dieper in op het belang van eigenaarschap bij verandering en hoe je dat kunt ontwikkelen.

Geloof in de verandering en verdedig het

Vertrouwen in de verandering komt voort uit een duidelijk begrip van hoe het het bedrijf en de mensen zal beïnvloeden. Als de belangrijkste beslisser en eigenaar van het veranderingsproces, moet je duidelijk communiceren wat de verandering inhoudt.

Er wordt van je verwacht dat je aan het roer staat van de verandering en benaderbaar voor iedereen die er vragen over heeft. Dit is vooral van cruciaal belang in de vroege stadia waarin mensen zich bedreigd voelen over verstoringen van de status quo.

Wellicht vind je dit ook interessant