Eigenaarschap bij verandering

Als het gaat om het doorvoeren van organisatieverandering, bevinden C-level of senior leiders zich vaak in een sleutelpositie: die van initiator of sponsor. Ze spreken de noodzaak van verandering uit en willen de bedrijfscultuur in positieve richting bewegen.
Toch blijft één cruciale factor regelmatig onderbelicht: hun eigen rol in het waarmaken van die verandering. Te vaak ligt de focus op het gedrag van anderen, in plaats van op de vraag wat leiders zélf kunnen doen om transformatie mogelijk te maken. Succesvol change management begint bij eigenaarschap bij verandering — het vermogen van leiders om verantwoordelijkheid te nemen voor datgene wat ze wél kunnen beïnvloeden.
Leiders kunnen verandering niet afdwingen, maar wél de juiste condities scheppen: door betrokkenheid, betekenisvolle gesprekken en het geloof in de strategie tastbaar te maken. In deze blog ontdek je waarom eigenaarschap bij verandering het verschil maakt én hoe je het concreet kunt ontwikkelen binnen je organisatie.
Wat betekent eigenaarschap bij verandering?
Eigenaarschap = persoonlijke verantwoordelijkheid nemen. Voor je acties, je werk. In het nemen van beslissingen die strategie-executie stimuleren. Het accepteren van resultaten van die beslissingen en acties. Kijken naar situaties door wat je kunt doen om het positief te beïnvloeden, in plaats van uit te leggen waarom dingen niet kunnen worden gedaan.
Belangrijk is dat leiders zich concentreren op hun eigen transformatie tot ware change agents en het modelleren van het gewenste gedrag dat ze in anderen willen zien.
– Change tip –
Het is aan het leiderschap om het nieuwe gedrag voor te doen dat ze in de rest van de organisatie terug willen zien
Valkuilen rondom eigenaarschap bij verandering
Hoe goed de strategie ook is, hoe uitgedacht de verandering kan zijn, zelfs de beste plannen halen niet de beoogde impact als gevolg van zwakke uitvoering.
Drie problemen komen vaak voor:
- Een gebrek aan afstemming tussen de veranderstrategie en het daadwerkelijke werk dat medewerkers zullen doen om de strategie te ondersteunen.
- Een gebrek aan duidelijkheid over de verandering, wat onvermijdelijk het zaadje plant van twijfel, verwarring of wantrouwen onder mensen.
- Een gebrek aan overtuiging in het overbrengen van de noodzaak en het belang van het veranderingsinitiatief, het niet inspireren van mensen tot actie.
Als medewerkers zich hier bewust van worden, daalt het vertrouwen in de verandering of verbinden ze zich er niet aan.
Hoe laat je eigenaarschap bij verandering zien?
Als leider ben jij het bij wie je medewerkers terecht komen voor inspiratie en als voorbeeld. Vooral als het gaat om de minder tastbare onderdelen in verandering, zoals de culturele verschuivingen die je het bedrijf wilt laten maken, het gewenste gedrag dat je zoekt. Rondom deze onderwerpen is het extra belangrijk jezelf de vraag te stellen:
” Wat is het in mij dat moet veranderen, om deze change in mijn bedrijf echt te laten slagen?”
Geloof in de verandering en verdedig het
Vertrouwen in de verandering komt voort uit een duidelijk begrip van hoe het het bedrijf en de mensen zal beïnvloeden. Als de belangrijkste beslisser en eigenaar van het veranderingsproces, moet je duidelijk communiceren wat de verandering inhoudt.
Er wordt van je verwacht dat je aan het roer staat van de verandering en benaderbaar voor iedereen die er vragen over heeft. Dit is vooral van cruciaal belang in de vroege stadia waarin mensen zich bedreigd voelen over verstoringen van de status quo.

Hoe vertaalt eigenaarschap zich in actie? Overweeg deze praktische tips
Verandering is een terugkerende activiteit. Elk veranderingsinitiatief is een kans om jouw betrokkenheid bij de transformatie te tonen. Jouw eigenaarschap en verantwoordelijkheid duidelijk maken, kan met een van deze acties:
Het volgen van de overeengekomen veranderingsstrategie
Een onwrikbaar geloof in de verandering staat voorop. Alle top-down communicatie op het programma zou je overtuiging moeten versterken. Dit zal mensen laten zien dat ze erop kunnen vertrouwen dat je het juiste doet.
Beschikbaar zijn om vragen van medewerkers over de verandering te beantwoorden
Om mensen te helpen hun weerstand tegen de verandering zelf weg te nemen, moeten ze begrijpen hoe de verandering hen beïnvloedt en hun eigen angsten eromheen wegnemen. Hier is een hoofd-hart-hand benadering van veranderingscommunicatie waardevol:
Hoofd: Wat zijn de feiten met betrekking tot de verandering die iedereen moet weten?
Hart: Wat zal er precies veranderen voor mensen? Hoe zullen ze de verandering ervaren?
Handen: Wat wordt er van mensen verwacht om de beoogde verandering teweeg te brengen?
Verantwoordelijkheid nemen voor eventuele problemen die zich voordoen tijdens het veranderingsproces
Hoewel het aan managers is om problemen aan te pakken die zich voordoen nadat verandering is begonnen, moet senior leiderschap op de hoogte zijn van dingen. Jouw inzichten kunnen nodig zijn wanneer problemen niet worden opgelost of als een bepaald aspect van de wijzigingsstrategie door C-Suite over het hoofd is gezien.
Reflecteer objectief op je eigen handelen
Ben je betrokken geweest voor zover dat nodig is om eigenaarschap en verantwoordelijkheid aan te tonen? Denk na over hoe je woorden en acties het gedrag van anderen beïnvloeden.
Ga verder dan de minimumverwachtingen
Verantwoordelijkheid nemen voor de verandering betekent iets meer doen dan je werk vereist. Deze inspanning zal niet onmerkbaar blijven voor mensen en ze zullen zich gemotiveerd voelen om net dat stapje extra te doen om de verandering tot stand te brengen.
Leiderschap en eigenaarschap gaan hand in hand. Betrokkenheid, een richtinggevende visie en ondersteuning zetten het veranderingsinitiatief op het juiste spoor en laten jouw leiderschapsinvloed groeien.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Wil je de geheimen van succesvol verandermanagement ontdekken en leren hoe je blijvende resultaten kunt behalen in jouw organisatie? Mijn trainingen en workshops zijn speciaal ontworpen om je de vaardigheden en inzichten te bieden die nodig zijn voor effectieve transformatie. Neem contact op voor meer informatie of om je aan te melden
Wellicht vind je dit ook interessant
-
De 10 beste boeken over OKR om jouw doelen echt te bereiken
Ben je op zoek naar de beste OKR boeken om je organisatie vooruit te helpen? Dan zit je hier goed….
-
Podcast over OKR’s voor Product Owners
Heb je ooit het gevoel gehad dat je team alle kanten op gaat? Dat het lastig is om écht te…
-
Weerstand bij verandering – zo kan je er mee omgaan
Het misverstand: “Verandering veroorzaakt altijd stress en weerstand” Misschien heb je het zelf wel eens gedacht of horen zeggen: “Verandering brengt alleen maar gedoe en stress met zich mee. Mensen raken erdoor van slag en het haalt de focus weg van ons dagelijkse werk.” Dit gevoel is herkenbaar en vaak goed bedoeld, omdat je wilt…