-
Een van de grootste valkuilen in een verandertraject
In de praktijk blijkt namelijk dat er te vaak maar eenmalig, onvolledig of tegenstrijdig wordt gecommuniceerd over change.
Om de woorden van George Bernard Shaw te gebruiken:
The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.
Zorg voor veel en duidelijke communicatie over de verandering
Iedere change begint met een aanleiding. Er is een noodzaak of verlangen om te veranderen. Vanuit daar worden ambities geformuleerd, plannen gesmeden en start het veranderingplan. Als je hier midden in zit, dan is dit voor jou al snel de werkelijkheid. Jij weet als geen ander wat er gaat gebeuren, wanneer en waarom.
Maar als je onderdeel bent van een team en ieder dag met de klant bezig bent, of je werkt op de administratie of welk ander onderdeel van het bedrijf, dan is die noodzaak of dat verlangen niet altijd even duidelijk. Dan hoor je het verhaal wel, maar dat wil niet zeggen dat voor jou ook gelijk duidelijk is wat het precies voor je betekent of van je vraagt.
Daarom is communicatie zo'n belangrijk onderdeel van het managen van change. Want je hoort zelden dat er teveel wordt gecommuniceerd, maar wel vaak dat er te weinig wordt verteld.
Belangrijkste elementen in je boodschap
Bij Change Department gebruiken we de head, heart and hands check om de boodschap scherp te krijgen
Head: welke feiten moeten bekend zijn binnen de organisatie? Over de business, over de strategische richting, over de markt omstandigheden
Heart: "what's in it for me?" Het antwoord op deze vraag in je communicatie zorgt voor een persoonlijke verbinding
Hands: wat wordt er precies verwacht dat iedereen gaat doen? Je wilt dat iedereen duidelijkheid heeft over zijn rol/taak in de verandering
Wat betekent dat voor jouw communicatie?
- Maak dat communicatieplan aan de start van je verandering
- Maak je boodschap op maat voor je publiek
- Gebruik verschillende kanalen om te communiceren
- Stem je communicatie af naar de vorderingen in je verandering
- En controleer of je boodschap overkomt (en zo niet, begin dan weer bij de tweede bullet)
De boodschap en de vorm van de communicatie kunnen veranderen als je verder komt in het veranderproces. Zolang je jouw communicatie blijft checken op bovenstaande weet je zeker dat het vuur blijft branden en geef je iedereen de kans op zijn manier en moment met de verandering aan de slag te gaan.
Succes!
-
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Bel ons op 020 – 21 01 845, vul het contactformulier in of stuur een e-mail naar info@changedepartment.nl.