Change communicatie – tips
Verandering: het is een woord dat zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt. In het hart van elk succesvol verandertraject ligt een fundamenteel aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: communicatie. De reis naar transformatie is bezaaid met valkuilen, en een van de grootste daarvan is de veronderstelling dat communicatie een eenmalige actie is. George Bernard Shaw verwoordde dit treffend: “The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”
Change communicatie – tips
Deze blog duikt diep in de essentie van effectieve communicatie binnen verandertrajecten, en onderzoekt hoe we deze illusie kunnen doorbreken. Met een strategie die zich richt op het hart, het hoofd, en de handen van iedereen binnen een organisatie, ontrafelen we de geheimen achter het managen van change. Door niet alleen te focussen op wat er moet gebeuren, maar ook waarom het belangrijk is en wat er van iedereen verwacht wordt, zetten we de eerste stap richting een succesvolle verandering. Laten we samen ontdekken hoe we door veelvuldige, duidelijke communicatie en een doordacht communicatieplan de basis leggen voor een toekomst waarin verandering niet alleen noodzakelijk is, maar ook welkom.
Zorg voor veel en duidelijke communicatie over de verandering
Iedere change begint met een aanleiding. Er is een noodzaak of verlangen om te veranderen. Vanuit daar worden ambities geformuleerd, plannen gesmeden en start het veranderingplan. Als je hier midden in zit, dan is dit voor jou al snel de werkelijkheid. Jij weet als geen ander wat er gaat gebeuren, wanneer en waarom.
Maar als je onderdeel bent van een team en ieder dag met de klant bezig bent, of je werkt op de administratie of welk ander onderdeel van het bedrijf, dan is die noodzaak of dat verlangen niet altijd even duidelijk. Dan hoor je het verhaal wel, maar dat wil niet zeggen dat voor jou ook gelijk duidelijk is wat het precies voor je betekent of van je vraagt.
Daarom is communicatie zo’n belangrijk onderdeel van het managen van change. Want je hoort zelden dat er teveel wordt gecommuniceerd, maar wel vaak dat er te weinig wordt verteld.
Belangrijkste elementen in je boodschap
Bij Change Department gebruik ik de head, heart and hands check om de boodschap scherp te krijgen
Head: welke feiten moeten bekend zijn binnen de organisatie? Over de business, over de strategische richting, over de markt omstandigheden
Heart: “what’s in it for me?” Het antwoord op deze vraag in je communicatie zorgt voor een persoonlijke verbinding
Hands: wat wordt er precies verwacht dat iedereen gaat doen? Je wilt dat iedereen duidelijkheid heeft over zijn rol/taak in de verandering
Wat betekent dat voor jouw communicatie?
- Maak dat communicatieplan aan de start van je verandering
- Maak je boodschap op maat voor je publiek
- Gebruik verschillende kanalen om te communiceren
- Stem je communicatie af naar de vorderingen in je verandering
- En controleer of je boodschap overkomt (en zo niet, begin dan weer bij de tweede bullet)
De boodschap en de vorm van de communicatie kunnen veranderen als je verder komt in het veranderproces. Zolang je jouw communicatie blijft checken op bovenstaande weet je zeker dat het vuur blijft branden en geef je iedereen de kans op zijn manier en moment met de verandering aan de slag te gaan.
Succes!
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?
Of je nu aan het begin van een verandering staat, of er midden in zit….soms is het fijn om met iemand over dit onderwerp te kunnen sparren.
Ik geef diverse trainingen en workshops waarin deze onderwerpen aan bod komen. Neem gerust contact op voor meer informatie
Wellicht vind je dit ook interessant
-
Weerstand bij verandering – zo kan je er mee omgaan
Het misverstand: “Verandering veroorzaakt altijd stress en weerstand” Misschien heb je het zelf wel eens gedacht of horen zeggen: “Verandering brengt alleen maar gedoe en stress met zich mee. Mensen raken erdoor van slag en het haalt de focus weg van ons dagelijkse werk.” Dit gevoel is herkenbaar en vaak goed bedoeld, omdat je wilt…
-
Van frustratie naar succesvolle organisatieverandering
Stel je dit eens voor: je hebt een briljant plan voor je organisatie. Een strategie die de groei kan versnellen, processen efficiënter maakt of een innovatieve cultuur creëert. je wilt, kortom, een succesvolle organisatieverandering. Maar zodra je begint met de uitvoering, lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. Medewerkers zijn sceptisch, belangrijke stakeholders missen…
-
Waarom steeds meer bedrijven voor OKR’s kiezen
We leven in een tijd waarin bedrijven continu zoeken naar manieren om niet alleen hun doelen scherper te stellen, maar ook om sneller en efficiënter resultaten te boeken. In een dynamische markt, waarin alles in een oogwenk kan veranderen, kan een heldere koers het verschil maken tussen succes en achterblijven. Het is dan ook logisch…