Obeya

Obeya is een Japanse term die betekent: grote ruimte. Het wordt wel eens vergeleken met de brug van een schip of een ‘war room’. Voor veel organisaties is een Obeya een nuttige tool. Zij zetten een Obeya in om beter samen te werken, problemen op te lossen en ideeën uit te wisselen.

Toyota is een van de eerste die met Obeya’s aan de slag is gegaan. Tegenwoordig maken steeds meer bedrijven hier gebruik van. Het belangrijkste element van een Obeya is de visuele ondersteuning. In de Obeya komt namelijk veel informatie bij elkaar. De muren zijn gevuld met relevante data. Hier vinden analyses plaats, worden prioriteiten gesteld en kan besluitvorming plaatsvinden.

Een Obeya is een omgeving die uitnodigt tot samenwerken. Je ziet dan ook dat een Obeya een sterk multidisciplinair karakter heeft. Het eindresultaat is: snellere en effectievere oplossingen voor de problemen waar medewerkers op de werkvloer tegenaan lopen

 

Hoe Change Department helpt

Change Department helpt organisaties met het aangaan van de uitdagingen van vandaag en het ontdekken van betere manieren van werken. De diensten van Change Department omvatten organisatieadvies, prestatieverbetering en team- & leiderschapsontwikkeling.
Scroll to top