Als bedrijf is het belangrijk dat je doelen stelt. Zonder doelen heb je nergens om naartoe te werken. Een van de problemen met het stellen van doelen, is dat niet alle doelen even concreet zijn. Om die doelen te concretiseren, bevelen wij de OKR-methode aan.

 

Wat zijn OKR’s en waar dragen ze aan bij?

 

OKR’s zijn misschien wel de beste manier voor bedrijven om focus en afstemming op doelen te bereiken. Ook brengen OKR’s transparantie in de cultuur van een bedrijf en helpen ze om iedereen te betrekken en te enthousiasmeren om hun beste werk te leveren. Dat is ook waarom veel bedrijven deze prestatiemanagement-methode toepassen. Van bedrijven als Google en Amazon, tot de mkb-ondernemer bij jou om de hoek.

 

OKR’s staan voor Objectives and Key Results en helpen je om om gezamenlijke doelen te formuleren, focuspunten/prioriteiten te bepalen en voortang te meten. Kortom: ze creëren draagvlak en maken je organisatie een stuk flexibeler, wat uiteindelijk resulteert in betere samenwerkingen binnen je organisatie.

 

Goed toegepast brengen OKR’s een aantal belangrijke voordelen:

 

  • Alignment: iedereen in de organisatie beweegt dezelfde kant op.
  • Focus en discipline: OKR’s zorgen dat het belangrijke werk gedaan wordt.
  • Transparantie: OKR’s maken duidelijk wie waaraan werkt en welke voortgang wordt geboekt.
  • Eigenaarschap: OKR’s versterken autonomie en verantwoordelijkheid bij teams en medewerkers.
  • Ambitie: OKR’s helpen organisaties te versnellen en grote doelen waar te maken.

 

Om de voortgang van de OKR’s te bewaken raden wij – vooral in de beginfase – aan een coach in te schakelen.

 

Hoe bepalen we de OKR’s?

 

Wij analyseren eerst de huidige situatie van je organisatie. Vervolgens bepalen we de doelstellingen. We beginnen hier bij de Objectives. Na de Objectives, is het tijd voor de Key Results. Hierbij is het belangrijk jezelf af te vragen of het behalen van een Key Result, invloed heeft op de daarvoor geformuleerde Objective. Een Objective is namelijk een eindbestemming, waar een Key Result de route is.

 

Om de Key Results te behalen, ga je to-do’s opstellen. Deze to-do’s zijn in feite de Initiatives. Dit zijn korte beschrijvingen van de werkzaamheden die je moet uitvoeren, zodat het invloed heeft op de Key Results.

 

Om de OKR-methode echt in je bedrijfscultuur te verankeren, is het verstandig om een regelmatig een check-in aan te houden. In deze check-in stel je met het team vast welke stappen er zijn gezet t.o.v. het doel. De uitkomst van deze check-in bepaalt of je bijstuurt of niet.

Klanten beoordelen ons
gemiddeld met een:

8,4

Benieuwd of OKR’s ook voor jou geschikt zijn?

 

OKR’s geven, indien ze goed worden toegepast, een boost aan een high-performance-cultuur met meer wendbaarheid, alignment en verantwoordelijkheid. Wij helpen je met de OKR-implementatie. Bij Change Department verzorgen we de implementatie, training en coaching op alle niveaus in de organisatie.

 

Neem eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Dan kijken we samen of OKR’s ook voor jouw bedrijf van belang kunnen zijn!